wtorek, 26 lutego 2019

MUZA


Cześć Kochani!
Muza - moje najnowsze odkrycie, którym muszę się z Wami podzielić. Ta przepiękna gra, której karty to prawdziwe dzieła sztuki po prostu nas zaczarowała.

Tytuł: MUZA
Wydawnictwo: 2 Pionki
Autor: Jordan Sorenson
Autorzy ilustracji: Andre Garcia, Apolline Etienne, Kristen Plescow

Dane producenta:
Wiek: 10+
Liczba graczy: 2 - 12
Rozmiar pudełka: 23 x 16,3 x 4,7 cm

Zawartość pudełka:
84 karty Arcydzieł (12 x 8 cm)
32 karty Inspiracji (8,8 x 6,3 cm)
instrukcja


ZASADY GRY

Karty Arcydzieł i Inspiracji tasujemy i układamy w zakrytych stosach.
Jeśli mamy przy stole przynajmniej 4 graczy dzielimy się na dwie lub 3 drużyny przynajmniej 2-osobowe. Drużyna rozpoczynająca wybiera spośród siebie Muzę. Drużyna po jej lewej stronie wybiera 6 kart Arcydzieł i 2 karty Inspiracji, a następnie przekazuje Muzie drużyny rozpoczynającej po 1 zakrytej karcie każdego rodzaju. 


Muza ma za zadanie przyjrzeć się karcie Arcydzieła i podać wskazówkę określającą kartę Arcydzieła w sposób określony na karcie Inspiracji. Następnie zakryta karta Arcydzieła wraca do drużyny po lewej stronie, zostaje przetasowana z pozostałymi pięcioma, po czym wszystkie zostają odkryte. 


Teraz drużyna Muzy na podstawie jej wskazówki musi wyłonić właściwą kartę. Jeśli drużyna Muzy odgadnie prawidłowo, karta zostaje u nich, jeśli nie - otrzymuje ją drużyna po lewej.
Wygrywa drużyna, która jako pierwsza zdobędzie 5 kart Arcydzieł.
W tym przypadku wskazówką było słowo MLEKO.


Podobnie wygląda wariant gry dwu- i trzyosobowej, z tą różnicą, że wszyscy tworzą jedną drużynę i wspólnie próbują zdobyć karty Arcydzieł. 
Tyle mamy w instrukcji, ale te wspaniałe karty dają dużo więcej możliwości, a więc nie bójmy się modyfikacji zasad czy stwarzania własnych. 

ZALETY

Pierwsze, co bezwzględnie rzuca się w oczy, to niezwykłe piękno wyłaniające się z kart nomen omen Arcydzieł. Ich autorzy to niesamowici Artyści.


Ilustracje to połączenie rzeczywistości, baśni i nieograniczonej wyobraźni.


Mając te karty przed sobą naprawdę trudno przestać się zachwycać.
Karty Inspiracji również są wykonane z dbałością o każdy szczegół. Oprócz instrukcji dotyczącej sposobu określenia wskazówki, na każdej karcie widnieje symbol ukazany w formie gwiazdozbioru. Daje to wspaniały efekt.
Wszystko jest ślicznie i bardzo porządnie wykonane, od kart, przez instrukcję w formie dwustronnej karty w złoconej ramie, po przepiękne i bardzo mocne pudełko. 
W sklepach internetowych Muza kosztuje od 60 do 85 zł. Uważam, że za tą jakość jest to rozsądna cena.
Gry tego typu zazwyczaj umożliwiają rozgrywkę dopiero od 3 lub więcej graczy, a tu mamy już możliwość zagrania w dwie osoby. Dla mnie to olbrzymia zaleta, bowiem często gramy właśnie w 2-osobowym składzie.
Poza tym, że jest to wspaniała gra rodzinna i imprezowa, cudownie nadaje się jako pomoc edukacyjna na lekcje języka polskiego lub obcego, plastyki, a także jako pomoc terapeutyczna. Wydaje mi się, że wśród tych wszystkich dzieł sztuki, nauczyciel każdego przedmiotu mógłby wybrać kilka pomocnych dla siebie.
Zasady gry są tak proste, że można je wytłumaczyć dosłownie w minutę, a później wystarczy tylko popuścić wodze wyobraźni i szukać odpowiednich skojarzeń. Choć wcale nie jest to taki łatwe.
Z młodszymi dziećmi można grać bez kart Inspiracji, aby nie miały ograniczeń w skojarzeniach. Moje 5,5-letnie dziecko na tych pięknych kartach nauczyło się skojarzeń i już próbujemy grać :) Fajnie, że jak gramy w dwie osoby, to jesteśmy w jednej drużynie i nie ma żadnej negatywnej interakcji. Z tego, co zauważyłam, mojemu dziecku, podobnie jak mnie, bardzo podoba się już samo obcowanie z tymi cudownymi kartami. Podczas zabawy z najmłodszymi wystarczy te karty opowiadać, wyszukiwać szczegóły i już jest fantastyczna zabawa.
Podczas rozgrywki dwuosobowej w towarzystwie starszym natomiast lepiej jest, kiedy każdy gra na swoje konto, wtedy rywalizacja dodaje smaczku.
Muza ma mnóstwo wartości edukacyjnych:
a) rozwija wyobraźnię,
b) uczy skojarzeń,
c) oswaja ze sztuką,
d) jako pomoc językowa rozwija słownictwo,
e) uczy interpretacji dzieł sztuki,
f) rozwija kreatywność,
g) w terapii może pomóc m. in. radzić sobie z agresją lub oswajać lęki.
Ma też pewnie jeszcze wiele zalet, na które akurat w tej chwili nie wpadłam.

WADY

Wad nie dostrzegliśmy! Absolutnie!

OCENA

Ocena mega pozytywna!!!
Jak chyba nietrudno zauważyć, jestem pod wielkim wrażeniem tej wspaniałej gry. Dawno nie grałam w coś tak zachwycającego, a zarazem tak prostego. Mało tego. Moje dziecko, choć wiekowo jest dopiero w połowie pudełkowego minimum, bardzo chciało się nauczyć grać "w te śliczne karty jeszcze ładniejsze od Snu" i ta nauka sprawiła nam mnóstwo przyjemności. Uwielbiamy gry, które zmuszają do myślenia. 
Na razie wypróbowaliśmy grę w gronie rodzinnym, natomiast prawdziwego wybuchu emocji spodziewam się po rozgrywce w towarzystwie bardziej imprezowym. 
Właściwie chciałam kupić Dixit, ale po małej konsultacji okazało się, że muszę wziąć pod uwagę Muzę, która posiada wersję dla 2 graczy i jest jeszcze lepsza. Poczytałam, posłuchałam, kupiłam... i nie żałuję! Dixit może później. A może jak już ogramy wszystkie karty Muzy, dokupimy jakieś fajne rozszerzenie Dixita, które w połączeniu z kartami Inspiracji stworzy nam nowe możliwości zabawy... 
Na razie jesteśmy pod wpływem czaru Muzy i serdecznie ją polecamy!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz