Cześć!
Dziś będzie o grach, które zachęcą Was do czytania książek, bo przecież nie samymi grami człowiek żyje.
Dziś będzie o grach, które zachęcą Was do czytania książek, bo przecież nie samymi grami człowiek żyje.
Rola
gier planszowych i karcianych w rozwijaniu zainteresowań czytelniczych
Nie od dziś wiadomo, że najskuteczniejszą formą nauki jest nauka
przez zabawę, a nic tak nie uczy przez zabawę, jak gry planszowe, karciane,
kościane, kafelkowe itp. Obecnie na rynku mamy tak wiele różnego rodzaju gier,
że mogą one śmiało konkurować z książkami o miano bardziej wciągających,
atrakcyjnych i edukacyjnych. Do dzisiejszego zestawienia wybrałam te, które z
książkami nie rywalizują, a wręcz współpracują i zachęcają młode pokolenie do
czytania lub pomagają zrozumieć i utrwalić treść lektur szkolnych. Oto 13 gier,
które powstały na podstawie książek i takich, które z założenia mają do
czytania książek zachęcać. Kryterium, według którego ustaliłam kolejność
omawianych gier to minimalny wiek graczy, ale taki według mojej oceny,
rzeczywisty, nie ten wyznaczony na pudełku. Zacznę więc od tej, w której
sprawdzić się będą mogły z powodzeniem już 3-latki, choć producent zaznaczył
4+, po czym stopniowo będziemy się wspinać po skali trudności, aż dotrzemy do
typowych gier lekturowych dla nastolatków.
Najbardziej atrakcyjna dla najmłodszych graczy jest gra Myszki w ogrodzie od
Wydawnictwa Nasza Księgarnia. Głównymi bohaterkami tej gry są drewniane myszki
z kolorowymi kropkami na grzbietach. Myszki chowamy w specjalnych norkach na
planszy, a na środku wysypujemy dla nich jedzenie. Ponieważ myszek jest więcej
niż norek, każdy z graczy po kolei bierze dodatkową mysz i wsuwa ją do tej
norki, w której jego zdaniem schowała się myszka z kropką w kolorze jednego z
trzech wyłożonych przysmaków. Komu się uda, ten zabiera pasujące kolorem
przysmaki, dokłada w to miejsce nowe i może kontynuować swoją kolejkę lub oddać
ją kolejnemu graczowi. Wygrywa osoba, która podczas rozgrywki zbierze najwięcej
przysmaków. Gra jest na tyle wciągająca, że nie można od niej odejść po jednej
rozgrywce. Jest rekomendowana dla dzieci od lat 4, przy minimalnie 2, a
maksymalnie 6 grających. Karmiąc Myszki w ogrodzie dziecko rozwija pamięć,
koncentrację, spostrzegawczość oraz uczy się liczenia i kolorów. Grę można
również wykorzystać przy nauce kolorów lub liczenia w języku obcym, ponieważ
jest niezależna językowo, nie ma problemu, żeby przy wysuwaniu myszek nazywać
ich kolory w języku obcym i w tymże języku zliczyć zebrane żetony przysmaków.
Poza wszystkim gra jest prześlicznie wykonana i już na półce sklepowej
przyciągnie wzrok każdego malucha. Została ona wydana w serii Zagrajmy mamo, która grafiką nawiązuje
do serii książeczek z mojego dzieciństwa, a która to seria ostatnio po raz
kolejny została wznowiona. O czym mowa? Oczywiście Poczytaj mi mamo! Po emocjonującej grze miło będzie usiąść z
dzieckiem i poczytać mu bajeczki, których samemu słuchało się będąc w jego
wieku.
Żubr Pompik od Wydawnictwa EGMONT to bardzo wesoła gra, również polecana dla
dzieci od lat 4, ale już trochę trudniejsza. Główny bohater, mały Pompik
wybiera się na spacer po Puszczy Białowieskiej, by nazbierać kwiatów na bukiet
urodzinowy dla swojej siostry Polinki. Sam nie zdąży przed zachodem słońca,
dlatego musimy mu pomóc odnaleźć jego leśnych przyjaciół, razem na pewno zdążą
na urodziny Polinki. Mechanika gry opiera się na tradycyjnym memory, ale
zostało do niej wprowadzonych kilka utrudnień. Mamy tu planszę, oryginalne
kostki, które zamiast 5 i 6 kropek mają wizerunek żubra, jest też figurka
Pompika, znacznik słoneczka, kafelki ze zwierzątkami i burzą oraz żetony
kwiatków w trzech kolorach. Ponieważ przy każdym ruchu zmieniamy położenie
jednego kafelka, wcale nie jest łatwo odnaleźć dwa identyczne. Nie tylko dzieci
muszą poćwiczyć swoją cierpliwość, zanim słonko zajdzie i gra dobiegnie końca.
Poza cierpliwością Żubr Pompik pomaga graczom ćwiczyć pamięć, koncentrację i
spostrzegawczość. Gra powstała na podstawie serii książek Tomasza Samojlika o
Żubrze Pompiku, jego rodzinie i przyjaciołach. Są to książki dla przedszkolaków
o tematyce przyrodniczo-przygodowo-edukacyjnej, które pomagają poznać przyrodę
Puszczy Białowieskiej na tle zmieniających się pór roku oraz najbardziej
charakterystyczne ciekawostki wszystkich 23 Parków Narodowych Polski. Gra i
książki świetnie się uzupełniają i z pewnością sprawią dużo radości każdemu
przedszkolakowi, a i dorośli na pewno nie będą się z nimi nudzić.
Warto też zwrócić uwagę na dwie gry o tematyce
chrześcijańskiej: Tajemnice różańca.
Memory i Święty do
pary. Karmelitańskie memory wydane przez Wydawnictwo Karmelitów
Bosych. Obie gry są do siebie podobne pod względem zasad, grafiki i jakości
wykonania. Są to tradycyjne gry memory ćwiczące pamięć, koncentrację i
uwrażliwiające młodego gracza na piękno wyłaniające się z ilustracji na dużych,
laminowanych kafelkach, które są niczym małe dzieła sztuki sakralnej
przedstawiające w pierwszej grze scenki z życia Maryi i Jezusa, w drugiej - z
życia świętych. Co ciekawe, święci w Karmelitańskim memory zostali
wyselekcjonowani według pewnego klucza, otóż każda z wybranych postaci przysłużyła
się w jakiś sposób Zakonowi Karmelitów Bosych. Jakie to zasługi? Na to pytanie
odpowiada dołączona instrukcja, którą poprzedzają krótkie opisy biograficzne
każdego świętego w porządku chronologicznym, co również pomaga dzieciom
uzmysłowić sobie, w jakich czasach żyli. Jako ciekawostkę dodam, że
"najmłodszym" świętym w kolekcji jest św. Jan Paweł II. Piękne
ilustracje i króciutkie informacje na temat świętych wzbudzają ciekawość dzieci
i zachęcają do poszerzenia wiedzy w tym temacie w Żywotach Świętych, których to
na rynku wydawniczym jest całe mnóstwo. W pudełku z Tajemnicami różańca oprócz
gry memory otrzymujemy dodatkowo świecący w ciemności różaniec, zachęcający do
wykorzystania nabytej podczas gry wiedzy w praktyce. Dziecko, którego
wyobraźnia została rozbudzona pięknymi ilustracjami z życia świętej rodziny, na
pewno z zainteresowaniem posłucha lub samodzielnie przeczyta którąś z książek
pt. Różaniec dla dzieci. Mnie najbardziej zaciekawiły dwie pozycje o tym samym
tytule, jedna autorstwa Silvii Vecchini i Antonio Vincenti, druga Haliny Błaż.
Te dwie pełne wiedzy i zabawy gry od Wydawnictwa Karmelitów Bosych zachęcają
nie tylko do czytania, ale również do udziału w nabożeństwach, a wiadomo, że w
tej kwestii wszelakie zachęty są mile widziane.
Kolejna w tym zestawieniu gra również oparta jest na zasadach memory. Detektyw Pozytywka na tropie od Wydawnictwa Nasza Księgarnia jest polecana dla dzieci od lat 5, a może ucieszyć także 4-latka. Zasady gry są dość ciekawe, ale stosunkowo proste, co sprawia, że gracze w każdym wieku sobie z nimi poradzą. W rozgrywce wcielamy się w detektywów i szukamy przedmiotów należących do Detektywa Pozytywki, które zostały pochowane przez złośliwego Martwiaka. Trzeba też bardzo uważać na dozorcę - pana Mietka, żeby nas nie przegonił, ale jeśli go odpowiednio podejdziemy, może nam nawet odrobinę pomóc. Wygrywa osoba, która odnajdzie najwięcej zaginionych przedmiotów. Poza dobrą zabawą, mamy tutaj trening pamięci, koncentracji, liczenia, spostrzegawczości i też trochę strategicznego myślenia. Gra powstała na podstawie serii książek detektywistycznych dla dzieci autorstwa Grzegorza Kasdepke o przesympatycznym detektywie Pozytywce, absolutnie niesympatycznym detektywie Matrwiaku i nerwowym dozorcy - panu Mietku. Książki zawierają krótkie opowiadania z zagadkami detektywistycznymi dla najmłodszych. Kto odgadnie, może na końcu książki sprawdzić, czy jest dobrym detektywem, czy może udzielił złej odpowiedzi i musi się jeszcze trochę pouczyć. Osobiście polecam Wielką Księgę Detektywa Pozytywki, która zawiera cztery tomy serii w jednej książce. Po zapoznaniu się z bohaterami książek, cała rozgrywka staje się jeszcze bardziej atrakcyjna i emocjonująca. Dodać również należy, że książka Detektyw Pozytywka została lekturą sugerowaną dla klasy 2 Szkoły Podstawowej.
Pora na Krówkę w
kuchni od Wydawnictwa Nasza Księgarnia. Jest to gra edukacyjna dla
5-latków i dzieci starszych, która ma na celu naukę, a nawet bardziej
utrwalenie umiejętności dzielenia wyrazów na sylaby. Nauka z Krówką nie jest
nudna ani stresująca, wręcz przeciwnie, jest wesoła i zabawna, a do tego
skuteczna. W pudełku znajdziemy drewnianą łyżkę i kafelek - garnek, a także
płytki składników, płytkę z myszką, karty składników, karty z myszką i
ściągawki dla każdego gracza. Nagromadzenie elementów gry jest dość duże, w
konsekwencji czego gra wymaga większego skupienia, ale też jest po prostu
ciekawa i wciągająca, ale wcale nie trudna. W tej grze może uczestniczyć
najmniej trzech graczy, jeden jako kucharz wystukuje łyżką o garnek ilość
sylab, z których składają się składniki potrawy, a przynajmniej dwóch graczy
odgaduje, o jaki zestaw składników chodzi. Zwycięża osoba, która jako pierwsza
odgadnie 5 zestawów składników. Gra przede wszystkim utrwala umiejętność
dzielenia wyrazów na sylaby, zachęca do wyraźnego ich wymawiania, a więc
rozwija umiejętności werbalne. Poza tym dziecko musi się skupić, by dobrze
usłyszeć wystukiwaną ilość sylab i szybko znaleźć i chwycić właściwą płytkę, a
więc ćwiczy sprawność wzrokowo-słuchowo-ruchową. Jeszcze przy okazji musi te
sylaby, a potem swoje karty policzyć, a więc liczenie w zakresie 5 również jest
tu wymagane i pod czujnym okiem Krówki "wałkowane". Krówka w kuchni podobnie jak Myszki w
ogrodzie jest częścią serii Zagrajmy mamo
i nawiązuje i zachęca do niezapomnianych książeczek opatrzonych logo Poczytaj mi mamo.
Następna godna polecenia gra, również od Wydawnictwa Nasza
Księgarnia, to Mrówki. Jest
to matematyczna gra karciana w sam raz dla 6-latków, choć na opakowaniu
widnieje: 7-107. Głównym kryterium "przydatności" do Mrówek jest
umiejętność szybkiego dodawania do 39. W małym, poręcznym pudełku otrzymujemy
35 kart mrówek w 7 kolorach i 39 dwustronnych kart mrowiska. Karty
mrowiska rozkładamy na stole mniej więcej w formie kwadratu, a potasowane karty
mrówek kładziemy obok w zakrytym stosie. Najstarszy gracz otrzymuje funkcję
rozgrywającego i odkrywa karty mrówek ze stosu. Po odkryciu karty mrówek każdy
z graczy szuka w mrowisku karty o tej samej wartości, kto pierwszy dotknie jej
ręką, otrzymuje daną kartę mrówek. Dla utrudnienia, jeśli któryś z graczy
posiada już kartę mrówek w kolorze, który został odkryty, trzeba do wartości
odkrytej karty dodać ilość kart w tym samym kolorze, które zostały już
przyporządkowane do właścicieli i tej właśnie sumy szukać w mrowisku. Wygrywa
osoba, która jako pierwsza zdobędzie siedem kart mrówek w różnych kolorach lub
pięć kart mrówek w tym samym kolorze. Grając w Mrówki dzieci uczą się
przede wszystkim szybkiego dodawania do 39, spostrzegawczości, refleksu,
koncentracji i ... zwyczajów mrówek. Gra jest bardzo ładnie zilustrowana, a swą
grafiką nawiązuje do książki należącej do serii Opowiem Ci mamo - Co robią mrówki? To właśnie
przepiękne ilustracje przedstawiające życie mrówek z dużą dozą humoru są
tematem przewodnim książki, uzupełnione jedynie krótkimi wierszykami. Do
książki koniecznie od razu dokupmy lupę, będzie potrzebna.
Podążamy teraz do bardziej poważnych tematów. Na horyzoncie Mitologia, a konkretnie gra Zeus
od Naszej Księgarni. Podobnie jak Mrówki,
jest to matematyczna gra karciana, tyle, że osadzona w mitologicznych realiach.
Mamy tutaj karty greckich bogów, karty wspinaczki, figurkę Zeusa, płytkę
punktacji oraz żetony punktacji oznaczone literami alfabetu greckiego. W
założeniu jest to gra dla dzieci i dorosłych od lat 8 do 108. Gracze kolejno
wykładają karty na stos i w sytuacjach, kiedy po wyłożeniu karty wartość Olimpu
zaokrągla się do pełnych dziesiątek, gracz przejmuje Zeusa. Rundę wygrywa
gracz, który w momencie, kiedy wartość Olimpu dorównuje lub przekracza liczbę
100 ma w posiadaniu figurkę Zeusa. Całą rozgrywkę natomiast wygrywa osoba,
która ma na koncie zwycięstwo w czterech rundach. Gra zapoznaje uczestników z
dziewięcioma najważniejszymi bogami greckimi, uczy szybkiego dodawania do 100,
trenuje refleks i koncentrację, a przy okazji zachęca do zgłębienia wiedzy o
występujących w grze bohaterach mitologicznych. Wydawcy gry polecają w tym celu
komiks pt. Mity Greckie dla dzieci w
obrazkach, którego autorką jest Nikola Kucharska, ja natomiast jestem zwolenniczką
bardziej epickich opowieści i dla poszerzenia wiadomości o bogach greckich
polecam Mity greckie dla dzieci
autorstwa Anny Milbourne i Louie Stowell, ale oferta wydawnicza książek w tym
temacie jest bardzo szeroka i każdy może wybrać coś dla siebie.
Kolejna gra to W pustyni i w puszczy wydana przez
Agencję Promocyjną OKO Iwona Haberny. Ta gra nie tyle zachęca do przeczytania
lektury dla klasy V, ale również w przyjemny sposób utrwala zdobytą podczas
czytania książki wiedzę. Gra zawiera wiele różnych elementów: dużą, rozkładaną
planszę, karty bohaterów, kafle przygód, żetony zasobów i znaczniki zasobów
oraz karty z pytaniami. Te wszystkie elementy w połączeniu ze sobą tworzą
bardzo ciekawą i emocjonującą, czteroetapową grę strategiczną, której celem
jest zdobycie jak największej ilości punktów po rozegraniu dwunastu kafli
przygód. Autorzy zadbali o to, by dobrą zabawę miały nie tylko osoby, które już przeczytały książkę i stworzyli wariant gry bez kart z pytaniami. W ten sposób możemy grać nawet z kilkulatkami i też jest ciekawie. Jednak wersja dla osób znających tekst jest o wiele bardziej emocjonująca i wręcz zmusza do wnikliwego przeczytania lektury, gdyż pytania
ukryte w kartach są naprawdę szczegółowe. Instrukcja kieruje nas dodatkowo do
internetowej platformy wiedzy na stronie www.sienkiewicz.promocjaksiazki.pl.
Znajdziemy tam m. in. ważne informacje o Egipcie i jego historii, a także
pomoce naukowe i materiały edukacyjne do pracy z uczniami przy omawianiu
powieści Henryka Sienkiewicza. Choć do przeprowadzenia rozgrywki nie
jest konieczna znajomość treści książki, to jednak jestem przekonana, że taka
rozgrywka skutecznie zmotywuje każdego do zapoznania się z treścią, gdyż bardzo
wzbogaci to nie tylko wiedzę grających, ale także podniesie atrakcyjność
przebiegu gry.
Na koniec przedstawię Państwu bardzo oryginalne gry lekturowe
wydane przez Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe należące do serii Między nami Graczami. Gry wydane są w
formie książki formatu A4 i zawierają zazwyczaj cztery plansze i komplety
wszystkich elementów gry do wycięcia. Zamysłem tych gier jest wykorzystanie ich
na lekcjach przy omawianiu lektur, dlatego książka z grą zawiera zestawy dla
całej klasy. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby zagrać w nie w domu, gdyż
podstawa większości tytułów to wersja dla 2-4 osób. W ten właśnie sposób
przedstawiają się m. in. gry: Mały Książę i Tomek w krainie kangurów.
Natomiast Charlie i fabryka czekolady to gra typowa do pracy z klasą, gdyż zawiera karty pracy do rozwiązywania w grupach,
co oczywiście nie przeszkadza, by rozwiązać je sobie indywidualnie w domu.
Najnowsza pozycja w tej serii - Pan Tadeusz zawiera zarówno 4
komplety pytań z planszami do gry oraz kart tematycznych na zasadzie dobble,
jak i zadania dla grup. Jeśli w grach występują karty z pytaniami, trzeba je
sobie samodzielnie wyciąć. Są to typowe gry edukacyjne, które zachęcają do
czytania ze zrozumieniem, egzekwują często bardzo szczegółowe informacje dotyczące
tekstu, zmuszają do logicznego myślenia i analitycznego podejścia do lektury,
przy okazji trenując umiejętności manualne i zachęcając do zdrowej rywalizacji,
a to wszystko w formie gry, która na lekcji wprowadza element zabawy,
odstresowuje i skutecznie zachęca do przeczytania książki.
Przedstawione przeze mnie powyżej gry, które zachęcają do czytania
książek to jedynie niewielka ich część spośród dostępnych na rynku wydawniczym
i ciągle ich przybywa. Zachęcam także do szukania innych, może jeszcze ciekawszych.
Gry mają tę zaletę, że pomagają przyswoić wiedzę z przeróżnych dziedzin podczas
wesołej zabawy, niejako przy okazji. Uczą też wygrywania i przegrywania w
konsekwencji decyzji własnych i innych uczestników gry oraz rywalizacji w
dążeniu do zwycięstwa, ale również integracji z innymi graczami podczas gier
grupowych. Zarówno gry, jak i książki zmuszają do treningu szare komórki,
rozwijają inteligencję i wyobraźnię, trenują pamięć, spostrzegawczość i
koncentrację, a także są nieocenionym lekarstwem na nudę. Jeśli pomożemy
swojemu dziecku wzniecić iskierkę, która z czasem stanie się pożarem miłości do
gier i książek, na zawsze zabijemy w nim nudę.
Do artykułu wykorzystano gry:
J. Zaimet, Zagrajmy,
mamo. Myszki w ogrodzie,
Wydawnictwo Nasza Księgarnia, Warszawa 2017.
M. N. Andersen, Żubr
Pompik, Wydawnictwo Egmont, Warszawa 2017.
Święty
do pary. Karmelitańskie Memory, Wydawnictwo
Karmelitów Bosych, Kraków 2017.
Tajemnice
różańca. Memory, Wydawnictwo Karmelitów Bosych, Kraków
2017.
R. Knizia, Detektyw
Pozytywka na tropie, Wydawnictwo Nasza Księgarnia, Warszawa 2017.
A. Wrede, Zagrajmy,
mamo. Krówka w kuchni, Wydawnictwo
Nasza Księgarnia, Warszawa 2017.
K. Sehee, K. Chulku, Mrówki, Wydawnictwo Nasza Księgarnia, Warszawa 2017.
J. Schneider, Zeus,
Wydawnictwo Nasza Księgarnia, Warszawa 2018.
W. Rzadek, W pustyni i w puszczy, Agencja Promocyjna
OKO Iwona Haberny, Wyd. 2, Kraków 2017.
M. Kowalski, Między
nami Graczami. Mały Książę. Śladami Małego Księcia, Gdańskie
Wydawnictwo Oświatowe, Wyd. 5, Gdańsk 2012.
M. Kowalski, Między
nami Graczami. Tomek w krainie kangurów. Łowy na antypodach, Gdańskie
Wydawnictwo Oświatowe, Wyd. 4, Gdańsk 2014.
Praca
Zbiorowa, Miedzy nami Graczami. Charlie i
fabryka czekolady. Złoty klucz, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Wyd. 1, Gdańsk
2016.
J.
Foromański, I. Poźniak, Miedzy nami
Graczami. Pan Tadeusz. Z wizytą w Soplicowie, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Wyd. 1, Gdańsk
2018.
W artykule szczególnie polecamy książki:
Praca
zbiorowa, Poczytaj mi, mamo. Księga pierwsza, Wydawnictwo Nasza Księgarnia,
Wyd. 2, Warszawa 2017, ss. 288.
T.
Samojlik, Żubr Pompik. Tropy na śniegu, Zapach
wiosny, Letni zmierzch, Kolory jesieni, il. T. Samojlik, Wydawnictwo Media
Rodzina, Poznań 2016, ss. 64, 64, 56, 56.
A.N.
Marcos, Księga świętych, Wydawnictwo
Bellona, Warszawa 2012, ss. 184.
S. Vecchini,
A. Vincenti, Różaniec dla dzieci,
Wydawnictwo Jedność, Kielce 2018, ss. 24.
H. Błaż, Różaniec dla dzieci, Wydawnictwo
Diecezjalne Sandomierz, Sandomierz 2011, ss. 56.
G. Kasdepke, Detektyw Pozytywka, il. P. Rychel, Wydawnictwo Nasza Księgarnia,
Warszawa 2014, ss. 96.
G. Kasdepke, Wielka Księga Detektywa Pozytywki, il. P. Rychel, Wydawnictwo Nasza
Księgarnia, Warszawa 2014, ss. 256.
M. Brykczyński, Opowiem ci mamo co robią mrówki, il. K.
Bajerowicz, Wydawnictwo Nasza Księgarnia, Warszawa 2018, ss. 28.
N. Kucharska, Mity Greckie dla dzieci w obrazkach, Wydawnictwo Nasza Księgarnia,
Warszawa 2017, ss. 16.
A. Milbourne, L. Stowell, Mity Greckie dla dzieci, il. S. Bursi,
E. Temporin, P. Brown, Wydawnictwo Jedność dla dzieci, Kielce 2012, ss. 304.
-------------------------------------------------------------------------------------------
Za przesłanie egzemplarzy gier do testowania przy pisaniu artykułu bardzo dziękuję wydawnictwom: Agencja Promocyjna OKO Iwona Haberny, Egmont, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Nasza Księgarnia, Wydawnictwo Karmelitów Bosych. 💗 Bez Was ten artykuł by nie powstał.---------------------------------------------------------------------------------------------
Tekst niniejszego artykułu ukazał się w czasopiśmie o książkach dla dzieci Guliwer nr 4/2018. Jeśli ktoś jest zainteresowany, zapraszam do kupna na stronie http://www.slaskwn.com.pl/sklep/guliwer-42018
Super propozycje dla dzieci :)
OdpowiedzUsuńMogę Ci polecić bardzo fajne zabawki https://haribi.pl/kategoria/straz-pozarna-bruder-zabawki :)