piątek, 20 marca 2020

POKONAJ BAKWIRY SWOJĄ SUPERMOCĄ


Cześć!
Do rodziny Było sobie życie Wydawnictwa Hipokampus dołączyła niedawno gra Pokonaj Bakwiry swoją supermocą. Bakwiry są z nami od Gwiazdki, co oznacza, że wiemy już dokładnie, jak wygląda każdy z nich, jakie mogą być skutki zarażenia i co możemy zrobić, żeby zmniejszyć ryzyko zachorowania. W obecnej sytuacji zagrożenia epidemicznego koronawirusem, wiedza zawarta w grze może przydać się nie tylko dzieciom, a spędzenie czasu z rodziną przy dobrej grze wszystkim przyniesie wiele zabawy i korzyści.

Tytuł: Pokonaj Bakwiry swoją supermocą
Wydawnictwo: Hipokampus
Koncepcja gry: Janusz Feliks

Konsultacja naukowa: prof. dr hab. n. med. Joanna Zajkowska

Dane producenta:
Wiek: 7+
Liczba graczy: 2-4
Rozmiar pudełka: 26 x 26 x 8,5 cm

Zawartość pudełka:
plansza 
4 tabliczki Eliksirów Supermocy (dla każdego gracza)
55 kart pytań tekstowych
55 kart Szansa/Pech
25 żetonów Eliksir Supermocy
27 żetonów czerwonych
27 żetonów niebieskich
26 żetonów zielonych
24 żetony ABC w kolorach pionków graczy (czerwony, zielony, niebieski, żółty)
pionki (czerwony, zielony, niebieski, żółty)
kostka
instrukcja



ZASADY GRY

W celu przygotowania rozgrywki należy rozłożyć planszę, na jej środku umieścić potasowane karty z pytaniami oraz karty Szansa/Pech. Każdy z graczy otrzymuje swoją Tabliczkę Eliksirów i pakiet startowy żetonów (2 czerwone, 2 zielone, 2 niebieskie). Kostka ląduje obok planszy. Każdy z graczy ustawia swój pionek na polu startowym odpowiadającym kolorowi pionka.



Gra opiera się na najprostszej mechanice rzutu kostką i przesunięciu pionka o wyrzuconą liczbę oczek. Dalsze nasze ruchy zależą od tego, na jakim polu się zatrzymaliśmy:
  • Pole czerwone, niebieskie lub zielone - pobieramy jeden żeton w danym kolorze,
  • Pole trójkolorowe - pobieramy żeton w wybranym przez siebie kolorze.
  • Pole Pytanie (żółty znak zapytania) - odpowiadamy na pytanie zgodne z liczbą oczek wyrzuconą na kostce w dodatkowym rzucie z pobranej ze stosu karty Pytanie. Jeśli nasza odpowiedź jest poprawna - pobieramy 2 żetony w kolorze pytania.
  • Pole Pytanie do wszystkich (fioletowe znaki zapytania) - na pytanie odpowiadają wszyscy gracze przy pomocy żetonów ABC. Każdy, kogo odpowiedź jest poprawna - pobiera 2 żetony w kolorze pytania.
  • Pole Szansa (czerwona uśmiechnięta buźka) - stosujemy się do polecenia Szansa pobranej ze stosu karty Szansa/Pech.
  • Pole Pech (wizerunki wirusów) - stosujemy się do polecenia Pech pobranej ze stosu karty Szansa/Pech.
  • Pole Pandemia (bordowa przerażona minka) - czytamy polecenie Pech z pobranej ze stosu karty i każdy gracz, który nie posiada szczepionki na danego Bakwira oddaje wszystkie swoje żetony do banku (oprócz żetonów Eliksirów Supermocy).

W czasie naszych postojów na Stacjach Supermocy ("podświetlone" pola na planszy) możemy wymieniać żetony na Eliksiry Supermocy (szczepionki). Zwycięża gracz, który jako pierwszy zdobędzie 7 Eliksirów Supermocy, chociaż, jak się dziecku spodoba, to nie odejdzie od gry, póki nie zgromadzi wszystkich 8.




ZALETY

"Pokonaj Bakwiry swoją supermocą" to edukacyjna gra rodzinna. Gra jest bardzo ładna pod względem estetycznym i graficznym, Serduszka strzelające z łuku strzykawkami do Bakwirów na pudełku przyciągają wzrok nie tylko najmłodszych graczy. Każdy z elementów wykonany jest bardzo porządnie, plansza i Tabliczki Eliksirów Supermocy z bardzo grubej tektury, żetony również. 
Bardzo ładna i rzetelna instrukcja na 8 stronach dokładnie wyjaśnia wszystkie szczegóły związane z przebiegiem rozgrywki popierając je ilustrowanymi przykładami.
Abstrahując od tego, że tematyka gry w czasie zagrożenia epidemicznego koronawirusem jest niezwykle aktualna, bardzo interesuje najmłodszych, co sprawia, że chłoną zebraną na kartach pytań wiedzę jak gąbka i bardzo szybko stają się ekspertami w temacie.
O wygranej decyduje częściowo losowość, ale w przeważającej części posiadana wiedza i tak naprawdę zdobycie tej wiedzy jest głównym celem tej gry.
Mimo, że pudełko jest dość duże i nie sprzyja specjalnie zabieraniu go ze sobą na różne eskapady, to same karty pytań możemy spakować w woreczek strunowy, do plecaka, torebki itp. i poskramiacz nudy przy podróżach samochodowych, czy też innych mało ciekawych momentach gotowy.
Gra ma niekwestionowane walory edukacyjne:
a) jest kopalnią wiedzy na temat przeróżnych chorób, ich przyczyn, objawów, zapobiegania oraz funkcjonowania ludzkiego organizmu, i to wiedzy rzetelnej, konsultowanej naukowo,
b) uczy taktycznego myślenia i podejmowania decyzji, na którą chorobę, lub grupę chorób należy zaszczepić się w pierwszej kolejności, by zwyciężyć,
c) uczy koncentracji, która jest u dzieci dziś cechą deficytową,
d) jak każda planszówka, uczy przegrywania i wygrywania oraz jest świetnym pretekstem, by miło spędzić czas z rodziną.
Ze względu na fachową wiedzę gra może być wykorzystywana jako pomoc na lekcjach biologii w szkole podstawowej.
Koszt gry w sklepach internetowych oscyluje między 70-90 zł i wierzcie mi, że warto ją za te pieniądze kupić.

WADY

Podczas rozgrywki szybko ujawnia się błąd w przygotowaniu gry. Na kartach Szansa/Pech jest mowa o uzyskiwaniu lub utracie żetonów w kolorach: zielonym, żółtym i fioletowym, podczas, gdy żetony funkcjonujące w grze mają kolory: zielony, czerwony i niebieski. Trochę to dezorganizuje pierwsza rozgrywkę, ale szybko orientujemy się, że najlepiej w rozgrywce z dziećmi ustalić zasady, że pobieramy i oddajemy dowolne posiadane żetony lub konkretnie sprecyzować, że np. czerwony za żółty i niebieski za fioletowy lub odwrotnie. U nas sprawdza się wersja pierwsza, gdyż nie zawsze jesteśmy w posiadaniu konkretnych żetonów do oddania, a przy pobieraniu lepiej sobie pobrać taki kolor, który przyda się do zdobycia Eliksiru Supermocy. Grając w towarzystwie starszym polecam wersję drugą. Od naszej drugiej rozgrywki już tego błędu nie zauważamy, nie ma on żadnego wpływu na przebieg gry, więc praktycznie nie bierzemy go pod uwagę przy ocenie.

OCENA

Ocena mega pozytywna!
"Pokonaj Bakwiry swoją supermocą" to wspaniała gra, która wciągnie Was bez reszty. Mój 6-letni syn przez pierwszy miesiąc chciał w nią grać codziennie, a po niemal każdej rozgrywce krzyczał: "Jeszcze raz!" Kiedy już znał na pamięć wszystkie odpowiedzi na pytania i bezbłędnie rozpoznawał po wyglądzie każdego Bakwira, odstawiliśmy grę na miesiąc, po czym powróciliśmy do niej z niesłabnącym entuzjazmem i utrwaloną wiedzą. Niebywałe, jak szybko dzieci przyswajają wiadomości, jeśli się im je właściwie poda. 
Gra należy do rodziny Było sobie życie, która większości dorosłych kojarzy się z kultowym serialem animowanym o funkcjonowaniu organizmu człowieka. Warto do kompletu zakupić sobie również ten serial, na pewno pomoże odpowiedzieć na wiele pytań zawartych w grze.
My jesteśmy Bakwirami zachwyceni, według naszych obserwacji jest to gra od lat 6 do 106, a nawet więcej. Tak naprawdę wiek nie ma tu większego znaczenia. Mój syn po kilku rozgrywkach bez trudu ogrywał dorosłych, których okazyjnie zapraszał do gry. Wierzcie mi, że człowiekowi w każdym wieku ta wiedza jest potrzebna.
Serdecznie polecam!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz