sobota, 26 stycznia 2019

GANGI NOWEGO JORKU


Cześć!
Przyszedł czas na Gangi Nowego Jorku, w które mogłam zagrać dzięki Poczcie Planszówkowej, a dokładniej Monice z ekipy 3 paczki 11. Ta gra była jesienią  w biedronkowej promocji. Pamiętam, że stałam nad nią 5 minut i się zastanawiałam, czy kupić, ale w końcu dostrzegłam znaczek: "dla starszych graczy" i odłożyłam spowrotem na półkę. I to był quwa błąd!

Tytuł: Gangi Nowego Jorku
Wydawnictwo: Foxgames
Autor: Gordon Hamilton
Autor ilustracji: Tomek Larek

Dane producenta:
Wiek: 10+
Liczba graczy: 2-4
Rozmiar pudełka: 15 x 10,5 x 3,5 cm

Zawartość pudełka:
16 kart szefów gangów (po 2 z każdego gangu)
48 kart członków gangu (po 6 z każdego gangu)
6 kart ulic
instrukcja


ZASADY GRY

Na początek bierzemy po jednej karcie każdego gangu (8 sztuk), tasujemy i rozdajemy każdemu z graczy po 2 sztuki, tak by każdy miał 2 unikalne, dodajemy po jednej losowej karcie z talii członków gangu. Jeśli komuś się zdublowały, oddaje i otrzymuje kolejną. Ostatecznie wszyscy muszą mieć po 3 różne. To są nasze karty gangsterskich sojuszy, których nikt poza nami nie może zobaczyć. Podczas rozgrywki będziemy, czasami blefując, wypychać członków naszych gangów na jak najwyższe pozycje. Musimy to robić w taki sposób, aby pozostali gracze nie zorientowali się od razu, których gangsterów wspieramy, bo nam ich przegonią, tudzież zamordują (słownictwo dobieramy w zależności od wieku współgraczy). 
Z pozostałych kart członków gangu rozdajemy każdemu graczowi po 5 kart (w rozgrywce 2,3-osobowej) lub po 4 karty (w rozgrywce 4-osobowej). Będą to karty gangsterskich wpływów, które trzymamy osobno, również w tajemnicy przed współgraczami.
Pozostałe karty członków gangu kładziemy z boku awersem do góry, na wierzch kładziemy potasowane karty szefów gangów, również awersem do góry. Tak tworzymy talię członków gangu.
Czas na utworzenie podstawy piramidy. Bierzemy 6 pierwszych kart z utworzonej przed chwilą talii członków gangu i układamy odkryte w rzędzie przy dolnej krawędzi stołu tak, by zmieściło się jeszcze 5 rzędów kart wyżej. Z lewej strony układamy karty ulic, zaczynając przy nowo utworzonym rzędzie kartą z numerem 6 malejąco w kierunku ku górze.


Każdy z graczy kolejno przesuwa po jednym gangsterze na piramidzie wpływów o jedno piętro w taki sposób, aby dolnym rogiem podpierać się o prawego lub lewego sąsiada. Jeśli sąsiada po danej stronie jeszcze nie ma, nie można wspiąć się wyżej tym gangsterem. jednocześnie wolne miejsce zapełniamy awansując w ten sam sposób gangsterów, którzy zajmowali niższe pozycje, a na najniższy poziom dokładamy kartę z talii. Zamiast awansować gangstera gracz może użyć jednej ze swoich kart wpływów i odrzucając ją wpłynąć na jednego z gangsterów, by przepędził/zamordował swojego sąsiada, który nam przeszkadza. Jeśli chcemy pozbyć się gangstera, który jest już na jednym z trzech ostatnich poziomów, musimy użyć karty wpływów z tego samego gangu, co przepędzający.
Przesuwając pierwszego gangstera na poziom Ziemi niczyjej i Serca dzielnicy musimy ujawnić jedną z trzech kart swoich gangsterskich sojuszy.
Kiedy Władca przestępczego podziemia zostanie ustanowiony pozostali gracze mogą jeszcze się przeganiać/mordować do momentu, aż wszyscy spasują. Wtedy odkrywamy swoje karty gangsterskich sojuszy i podliczamy punkty. Jeśli byliśmy sojusznikami władcy przestępczego podziemia otrzymujemy 3 punkty, za każdego, który stoi piętro niżej - 2 punkty, a za każdego z naszych, który stoi na trzecim poziomie od góry - po 1 punkcie. Sumujemy punkty i ustanawiamy zwycięzcę.



ZALETY

Zasady gry na pierwszy rzut oka wydają się skomplikowane, ale kiedy zaczynamy rozgrywkę, problemy przestają istnieć. Gramy wręcz intuicyjnie. Rozgrywka nie trwa długo, nie zdąży nam się znudzić.
Gra jest mała, niepozorna, ale wydana w bardzo dobrej jakości, a rewelacyjne grafiki zachęcają, by przyjrzeć się im dokładniej i pozachwycać szczegółami. Niewielkie pudełko wszędzie sie zmieści, a więc może wyjechać z nami w każdą podróż.
Jeśli zmodyfikujemy nieco zasady, karty wpływów odkryjemy, a gangsterów będziemy przepędzać, możemy spokojnie zagrać już z 5-latkiem. Graliśmy tak z 5-latkiem i 6-latką i nie było problemu. 
Gangi Nowego Jorku uczą:
a) obierania właściwej taktyki,
b) logicznego myślenia,
c) blefowania,
d) przegrywania w konsekwencji decyzji podejmowanych przez siebie i innych graczy,
e) pokazują dzieciom istnienie świata przestępczego w sposób lekki i zabawny (w bajkach  też są przestępcy),
f) rozwijają inteligencję.
Grę możemy kupić w internecie za 25 zł, a jeśli trafimy na promocję marketową, to jeszcze taniej.

WADY

Wad nie dostrzegliśmy.

OCENA

Ocena bardzo, bardzo pozytywna!
Gangi Nowego Jorku to świetna gra taktyczna, która każdego zmusi do myślenia, a jeśli nasze posunięcia przyniosą zamierzony efekt - daje dużo satysfakcji.
Po przetestowaniu gry zaczęłam mocno żałować, że nie kupiłam jej wtedy w promocji, ale ponieważ majątku nie kosztuje, zapewne, z promocją, czy bez, niedługo trafi do naszej kolekcji. Zwłaszcza do rozgrywek pomiędzy dorosłymi, ale jeśli od czasu do czasu zagramy z dzieckiem, z pewnością nie stanie mu się krzywda. Pamiętajmy, że oswajanie dzieci z ciężkimi tematami jest bezpieczne, jeśli odbywa się pod naszym nadzorem przy pomocy porządnej gry lub książki. Dużo gorsze, a czasami bardzo niebezpieczne są krwawe gry komputerowe lub filmy.
Temat może nie każdemu się podoba, ale tak naprawdę to piękna i mądra gra.
Serdecznie polecam!

Za możliwość przetestowania dziękujemy Monice z ekipy 3 i Tomkowi Międzikowi - organizatorowi Poczty Planszówkowej.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz